Real Steel

Skrivet 2012-01-09 Klockan 11:27:52

Åh, fy fan.

Mår fortfarande dåligt. Vilket jävla skräp till film det här var.

Trots låga förväntningar blev jag ändå paff över att Real Steel kunde vara så mångfacetterat motbjudande.

Först och främst: premisserna. Filmen utspelar sig i en snar framtid där folk tröttnat på reglerna och riskerna inom vanlig kampsport och därför istället slåss med tvåmetersrobotar. Detta är för övrigt, förutom high-tech mobiltelefoner, det enda som avslöjar att det faktiskt är framtid. Detta leder givetvis till att ett par logiska frågetecken börjar störa en i filmtittandet. Om det nu finns sjukt avancerade och kraftfulla robotar varför används de inte i övriga samhället till t.ex. byggnadsarbete? Och om privatpersoner nu kan äga dem, varför är det naturliga steget att man ska starta en nationell boxningsliga? Det känns som att brottslig verksamhet, allmän förödelse och bärhjälp i affären hade varit ett mer uppenbart användningsområde. Och hur fan kan det inte vara fullständigt livsfarligt att stå precis intill ringen när robotar tunga som bilar pucklar på varandra? Och kunde de inte komma på nåt coolare kontrollsystem än att ropa kommandon i ett headset? För i helvete...

Sen har vi då skådespeleriet. Det absolut störigaste är att Hugh Jackman och Evangeline Lilly kan det här med skådespeleri sedan tidigare. Men av någon konstig anledning (antagligen pengar...) drar de lydigt ner byxorna, böjer sig fram och låter regissören och producenterna gangrape:a dem tills man blir tvungen att vända bort blicken  av skam för deras skull. Och den där jävla ungen. Jag vet att det är fel att förakta ett tolvårigt barn, men från och med igår hatar jag den där äckliga pojken med en glöd som får till och med mig själv att häpna.

För att göra denna vidriga skapelse än mer motbjudande har de dessutom slängt in en story som är lika djup som en Flo Rida-låt, obscent mycket produktplacering samt ett soundtrack som är så klyschigt att man kräks i munnen (förutom en liten Foo Fighters-melodi som glimmade till).

Som grädde på moset har man redan pungat upp pengarna för att göra en uppföljare 2014.

Som avsked den här gången vill jag be alla som gjort den här filmen möjlig att dra åt helvete.


Betyg: -4



Kommentarer
Postat av: maze

Skrivet 2012-01-09 Klockan 20:54:06
Alltså Bobby... jag hade chansen att se den här igår. Men innan jag valde att svara "ja tack", så lät jag mina fingrar dansa över tangentbordet: imdb.com berättade resten.



Inte ens tanken på en Evangeline Lily i tanktop - drypandes av sexuell frustration - gjorde mig sugen på den här... (för övrigt beskrev jag hennes bästa egenskap som skådespelare där). Mecha har aldrig varit en karamell som jag vill ha i min munhåla. Därför glädjer det mig att du inte bara kissat på den här filmen så alla kan se; du videofilmade det hela och skickar årligen påminnelser om hur det gick till, och eskalerar uppvaktandet med löften om att den dagen filmens avkomma sätter sin fot i "direkt-till-dvd"-hyllan så kommer du vara där med en flaska olja och fista loss.



Tack Bobby, jag kommer förmodligen aldrig se den här filmen, så jag tar ditt ord för att den förtjänar lika mycket stryk som du en gång fick. (Hajade du den där oerhört osmakliga kopplingen ellårrr?)



Puss

Postat av: Chefen

Skrivet 2012-01-11 Klockan 13:20:28
För det första: IMDb är från och med nu inte din go-to-guy när det gäller filmer. Istället ska dina "dansande" fingrar knappa in listan.blogg.se. Capiche?



Och för det andra: Jag kan stärka ditt avståndstagande från den här filmen ytterligare med att Lilly var upprörande påklädd hela tiden.

Postat av: Maze

Skrivet 2012-01-11 Klockan 21:01:10
Självfallet är detta en goto-guide, men nu var det ju så att jag fick förfrågan om att se denna filmen innan du postade ditt inlägg. Men visst, jag kör väl som public service-bolagen: "Det finns ju jättemånga andra trevliga filmsajter också som, rottentomatoes eller filmforfan"...



puss


Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din M@il: (visas ej)

Blogg eller Hemsida:

Din Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!